ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران

ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران

ما در این مقاله به بررسی به سوال که آیا ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران است؟ میپردازیم. لطفا تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ترکیه کشوری در همسایگی ایران می باشد که به دلیل جذابیت های بسیاری که دارد، هر ساله تعداد بی شماری از علاقمندان به مهاجرت، کار و یا تحصیل را، از سرتاسر جهان، به خود جذب می نماید. در این میان، کشور ترکیه، در میان ایرانیان، انتخاب اول برای سفر و مهاجرت به شمار می رود.

مقدمه

این آمار بالای مهاجرت ایرانیان به کشور ترکیه، نه تنها برای زندگی، بلکه به عنوان پلی برای عبور و رسیدن به سایر کشورهای جهان، به شمار می رود. مذهب رسمی کشور ترکیه، همانند ایران، اسلام می باشد و فرهنگ و رسوم مردمان این کشور، شباهت بسیار زیادی به رسومات ایرانیان، دارد.

البته، زندگی در کشور ترکیه، با کشور ایران تفاوت های بسیاری دارد که در مقاله ” ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران “، سعی به بررسی این موارد، داریم. چنان چه شما نیز به این موضوع علاقمند می باشید، با ما تا پایان این مبحث، همراه شوید.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله راحت ترین راه مهاجرت به هلند را مطالعه کنید.

در مقاله ” ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران ” به بررسی موضوعات زیر پرداخته ایم:
  1. مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه اقتصادی
  2. مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه حمل و نقل
  3. مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه جمعیت
  4. مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه آب و هوایی
  5. مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه فرهنگی
  6. مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه مذهبی
  7. مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه زبان
  8. نکاتی جالب در مورد کشور ترکیه
  9. سخن پایانی

ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران

ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران
ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران

در ادامه به مقایسه شرایط زندگی بین دو کشور میپردازیم:

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه اقتصادی

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه اقتصادی
مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه اقتصادی

چنان چه از قیمت های ارز مطلع باشید، می دانید که ارزش پول ترکیه از ارزش پول ایران، بیشتر می باشد. این امر، سبب برتری اقتصادی ترکیه، نسبت به ایران می باشد. اما از نظر هزینه رستوران و سایر هزینه های تفریحی زندگی، ایران به نسبت ارزان تر از ترکیه می باشد.

این در حالی است که در زمینه فاکتورهای عادی زندگی، نظیر هزینه خورد و خوراک، نظیر قیمت های مختلف گوشت و مرغ و نان و برنج، ایران از ترکیه، گران تر است. همچنین، با توجه به تورم لحظه ای در ایران، قیمت ها در حوزه مسکن و مستغلات، در ایران، بیش از ترکیه می باشد.

با توجه به این امر که فاکتور هزینه مسکن، از نظر خرید و اجاره، در ایران، دو برابر ترکیه می باشد و نیز هزینه های روزانه زندگی در ایران، بیشتر است، می توان اینگونه بیان کرد که برای زندگی، کشور ترکیه، از امتیازات ویژه ای نسبت به ایران، برخوردار می باشد.

این هزینه ها، در کشور ترکیه، با توجه به درآمد مردم، از هماهنگی قابل قبول تری به نسبت کشور ایران، برخوردار است. در کشور ترکیه، بیشتر مردم از نظر موقعیت اقتصادی در وضعیت مالی نسبتاً مطلوبی برخوردار می باشند. به صورتی که بیشتر مردم، از لحاظ مالی، در وضعیت متوسط به بالا، قرار دارند.

این امر، نشانگر مطلوب بودن شرایط اقتصادی بیشتر شهروندان ترکیه می باشد و نسبت منطقی میان هزینه ها و درآمدها وجود خواهد داشت. در مقابل، در ایران، آمار افرادی که در درجات بسیار پایین اقتصادی می باشند، روز به روز در حال افزایش می باشد.

به صورتی که در ایران، مردم به دو دسته فقیر و غنی تقسیم شده اند که این امر، ناشی از شرایط نامطلوب زندگی در ایران می باشد. این در حالی است که کشور ترکیه، با جذب روز افزون توریست ها و مهاجران از سرتاسر جهان، همواره توانسته است درآمد بسیار خوبی را نصیب مردم و کشور نماید.

به صورتی که یکی از منابع درآمد اصلی کشور ترکیه، در سال های اخیر، سرمایه گذاری های بین المللی می باشد که در بخش های مختلف، در این کشور، انجام گرفته است. لذا، در پاسخ به سؤال، ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران !! از نظر اقتصادی باید گفت که ترکیه، بر ایران، ارجحیت دارد.

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه حمل و نقل

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه حمل و نقل
مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه حمل و نقل

بدون تردید، هزینه های حمل و نقل در کشور ترکیه، از ایران، بسیار بالاتر می باشد. در مقایسه با کشور ترکیه، ایران از نظر هزینه حمل و نقل، در شرایط بهتری قرار دارد. اما در عین حال، امکانات حمل و نقل در کشور ترکیه نسبت به ایران، در وضعیت بهتری قرار دارد.

حمل و نقل عمومی در کشور ترکیه، بهتر و پیشرفته تر از ایران است و این امر، خود دلیلی بر نادیده گرفتن هزینه های بالای حمل و نقل، نسبت به ایران می باشد. با توجه به شرایط مطلوب حمل و نقل عمومی، باید گفت که  ترکیه برای زندگی بهتر از ایرانه!

پیشنهاد می کنیم از پست معایب زندگی در ترکیه دیدن کنید.

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه جمعیت

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه جمعیت
مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه جمعیت

از نظر جمعیت، باید گفت که جمعیت ترکیه از ایران، بیشتره! از نظر تراکم جمعیت، باید گفت که، در کشور ترکیه در هر کیلومتر مربع، 100 نفر زندگی می کنند. این در حالی است که در کشور ایران، در هر کیلومتر مربع، 52 نفر زندگی می کنند.

البته لازم به ذکر است که وسعت ایران از کشور ترکیه بیشتر هست و بخش وسیعی از ایران را، بیابان های کویر و لوت، تشکیل داده اند که خالی از سکنه می باشند. مقایسه ایران و ترکیه را از نظر پراکندگی جمعیت، به عهده خواننده می گذاریم.

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه آب و هوایی

ترکیه، از نظر آب و هوایی، شباهت بسیار زیادی به ایران دارد. کشور ترکیه، همانند ایران، دارای سالی شامل چهار فصل می باشد. البته، شهرهای استانبول، ازمیر و آنکارا که به دریا نزدیک می باشند، دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم می باشند.

اما به طور کلی، آب و هوای ترکیه و ایران، به نسبت به یکدیگر شبیه می باشد. البته از نظر آلودگی هوا، ایران در درجه نامطلوبی قرار دارد که این امر، برتری ترکیه بر ایران می باشد. لذا، اگر تمایل به مقایسه ایران و ترکیه از نظر آب و هوای سالم، داشته باشیم، ترکیه به نسبت، امتیاز بالاتری را دریافت خواهد کرد.

لطفا از پست تجربیات مهاجرت به ترکیه دیدن کنید.

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه فرهنگی

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه فرهنگی
مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه فرهنگی

ترکیه نیز، همانند ایران، دارای فرهنگی غنی و کهن می باشد. مردمان ترکیه، همانند ایرانیان، علاقه بسیار زیادی به آداب و رسوم و جشن های ملی دارند و اهمیت بسیار زیادی به پاکیزگی و محیط  زیست از خود نشان می دهند. این تمیزی را می توان در خانه و کاشانه ایشان، به خوبی مشاهده کرد.

از دیگر مواردی که می توان در این زمینه بیان نمود، علاقه شدید ترک ها به برقراری ارتباط با دیگران و به اصطلاح خون گرم بودن ایشان می باشد که این ویژگی، در میان ایرانیان نیز، بسیار به چشم می خورد. مردمان ترکیه، همانند ایرانیان، علاقه بسیار زیادی به برقراری دوستی های طولانی مدت از خود نشان می دهند.

با بیشتر شدن مدت دوستی، آن ها نیز همانند ایرانیان، از هیچ خدمتی برای دوست خود، دریغ نمی نمایند. البته لازم به ذکر است که، تنوع فرهنگی در کشور ترکیه بسیار زیاد می باشد که این امر، به علت آمار بالای مهاجرت به این کشور می باشد. این امر سبب شده است که تغییراتی بسیار فاحش در فرهنگ مردم این کشور، ایجاد شود.

اما از بسیاری از جهات، هنوز فرهنگ ترکیه، بسیار با ایرانیان مشابه می باشد. به عنوان نمونه، کودکی که متولد می شود، حتماً با نام خانوادگی مرد می بایست باشد و نیز، زن پس از ازدواج، از نام فامیل همسر خود، استفاده می نماید.

البته از نظر هنر موسیقی، ترکیه، ترکیبی از موسیقی انواع کشورها، نظیر ترکیه، ایران، آمریکا و … می باشد. لذا در پاسخ به این سؤال که، ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران، باید گفت که از نظر فرهنگی، این دو کشور شباهت بسیار زیادی به هم دارند و هیچ یک بر دیگری، برتری ندارد. این بستگی به نظر خود فرد دارد که کدام منطقه را برای زندگی انتخاب کند.

پیشنهاد می کنیم از پست مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان دیدن کنید.

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه مذهبی

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه مذهبی
مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه مذهبی

از دید مذهبی، باید گفت که در ترکیه، انواع مذاهب را می توان یافت. نزدیک به 50 میلیون نفر از مردم این کشور مسلمان و اهل تسنن می باشند. این در حالی است که در حدود 18 میلیون نفر از مردمان ترکیه، علوی و تقریباً یک میلیون نفر، شیعه هستند.

در این میان، سایر افرادی که در کشور ترکیه زندگی می کنند، از ادیان دیگر پیروی می نمایند. مسلمانانی که در ترکیه هستند و اهل تسنن می باشند، از شاخه های مختلفی پیروی می کنند که البته بیشتر آن ها، از مذهب حنفی پیروی می کنند. این افراد، اکثراً در مرکز و غرب ترکیه ساکن می باشند.

البته، در کشور ترکیه، منظره زیبای کلیساهای زیبا و مساجد چشم نواز، به چشم می خورد که خود از جمله، جذابیت های این کشور زیبا می باشد. در مقایسه، بیشتر مردمان ایران مسلمان بوده و از شاخه شیعه می باشند. از همین رو، تنوع مذهبی کمتری را می توان در ایران مشاهده کرد.

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه زبان

مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه زبان
مقایسه ایران و ترکیه از دیدگاه زبان

در ادامه مبحث ” ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران “، لازم هست که نگاهی هم به زبان مردم ترکیه و ایران، بیندازیم. زبان رسمی مردم ترکیه، ترکی هست و زبان مردم ایران، فارسی. زبان ترکی و زبان فارسی، هر دو زبان هایی قدیمی و ریشه دار هستند.

از طرفی، ترکی استانبولی، شباهت بسیار زیادی به زبان ترکی آذری دارد. به صورتی که کسی که با ترکی آذری آشنایی داشته باشد، به راحتی می تواند با ترک زبانان کشور ترکیه، ارتباط برقرار کند. از دیگر موارد جالب درباره زبان مردم ترکیه، این است که قسمتی از ترکیه، که بخش کرد نشین آن را تشکیل می دهد، علاوه بر زبان ترکی، به زبان کردی نیز صحبت می کنند.

بیشتر این افراد، در بخش های شرقی و جنوب شرقی ترکیه، ساکن هستند. جالب این جاست که به دلیل اینکه، هر ساله تعداد زیادی از گردشگران، به همه بخش های کشور ترکیه، سفر می کنند، بیشتر مردم این کشور، با زبان انگلیسی هم، کم و بیش آشنایی دارند.

از همین رو، اگر فردی فارس زبان باشد و با زبان انگلیسی هم آشنایی داشته باشد، می تواند در کشور ترکیه، به راحتی با مردم ارتباط برقرار کرده و زندگی کند. از طرفی، در سال های اخیر، روز به روز بر تعداد ایرانیان مقیم ترکیه، افزوده می شود.

این امر سبب شده است که بسیاری از ترک زبانان، خصوصاً در شهرهای بزرگ این کشور، نظیر استانبول و آنکارا، بتوانند تا حدی به زبان فارسی نیز، صحبت کنند. از طرفی، با یاد گرفتن چند جمله ساده زبان ترکی، می توان به آسانی با مردم ترک زبان کشور ترکیه، ارتباط برقرار کرد و از قیمت ها، آدرس ها و سایر موارد، اطلاع پیدا کرد.

نکاتی جالب در مورد کشور ترکیه

در این بخش از مقاله ” ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران ” لازم دیدیم که به یک سری از نکات جالب در مورد کشور ترکیه اشاره کنیم و تصمیم گیری نهایی را در مورد این سؤال، به عهده خود خواننده بگذاریم:

  • ترکیه کشوری توریستی می باشد. به صورتی که، در رتبه بندی کشورهای پر گردشگر، این کشور، در رتبه ششم قرار گرفته است. بسیاری از گردشگران، این کشور را برای تفریح و سرگرمی، انتخاب می کنند. در مقابل، ایران کمترین میزان گردشگر را، به خود اختصاص داده است.
  • در کشور ترکیه، بیشتر از 80 گونه مختلف جانوری زندگی می کنند که همگی به صورت بسیار مطلوبی، محافظت می شوند. این در حالی است که در ایران، گونه های خاص جانوری، روز به روز در حال انقراض می باشند.
  • در ترکیه، وعده صبحانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند. مردم ترکیه تا حدی به صبحانه اهمیت می دهند که حتی هر روز برای صرف آن، به هتل ها و رستوران های معروف می روند. این مورد در ایران، به ندرت دیده می شود.
  • شهر استانبول، قطب گردشگری این کشور است که یک ویژگی منحصر به فرد دارد. آن هم، اروپایی-آسیایی بودن آن است. بخش اروپایی استانبول با بخش آسیایی آن، تفاوت بسیار دارد و این خود از جاذبه های گردشگری شهر استانبول به شمار می رود. این شهر، یکی از پر جمعیت ترین شهرهای جهان است که در هر ساعت از شبانه روز، می توان زندگی را در آن، مشاهده کرد.

  • یکی از جالب ترین نکات در مورد روابط بین ایران و ترکیه، قرارداد رضاشاه و آتاتورک می باشد که به موجب آن، شهروندان ترکیه و یا ایران، می توانند به مدت 100 سال، بدون نیاز به ویزا، به کشور دیگر، سفر کنند. البته تا پایان این قرارداد، زمان زیادی باقی نمانده است!
  • در ترکیه، می توان با اجاره منزل، اقامت دائم این کشور و پاسپورت آن را دریافت نمود. این در حالی است که، این امکان، در شرایط معکوس، وجود ندارد.

سخن پایانی

کشورهای ایران و ترکیه، به دلیل روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دیرینه ای که با یکدیگر داشته اند، شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند. اما با توجه به تغییراتی که در این کشورها، در سال های اخیر، رخ داده است، زندگی در این دو کشور، برای مردم آن، شرایطی کاملاً متفاوت را به وجود آورده است.

بسیاری از ایرانیان، که از شرایط زندگی در ترکیه راضی می باشند، اقدام به مهاجرت و سرمایه گذاری به این کشور می نمایند. پاسخ به این سؤال که، آیا ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران؟! کمی دشوار است و ارتباط نزدیکی با شرایط فردی، خواهد داشت.

در این مقاله، سعی کردیم به بررسی موضوع ” ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران ” بپردازیم. امید است که اطلاعات آمده در این مقاله، برای تصمیم گیری بهتر علاقمندان به مهاجرت به کشور ترکیه، مفید واقع شده باشد.

در پایان توصیه می کنیم، زندگی در وان ترکیه و خرید ملک در وان ترکیه را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *