مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان

مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان

در این مقاله قصد بررسی مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان را داریم. تا انتهای مقاله این همراهمان باشید.

مقدمه:

کشور ترکیه به یکی از بزرگ ترین مقاصد گردشگری و مهاجرتی تبدیل شده است. ایرانیان زیادی متقاضی مهاجرت و اخذ اقامت در ترکیه هستند.

ایرانیان در ترکیه می توانند درآمد بیشتری کسب کنند و ارتقای شغلی بگیرند. همچنین سطح کیفیت زندگی در ترکیه بالا تر از ایران است که همین موضوع سبب شده است بسیاری از ایرانیان به فکر مهاجرت به ترکیه باشند. زندگی در ترکیه مزایای زیادی دارد.

اما متقاضیان باید واقع بین باشند و مشکلات و معایب زندگی در ترکیه را نیز پذیرا باشند تا بتوانند خود را با یک نوع زندگی جدید وفق بدهند. در این مقاله همراه ما باشید تا مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

در این مقاله می خوانیم:

  1. مهاجرت به ترکیه
  2. درباره کشور ترکیه
  3. مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان
  4. روش های مهاجرت به ترکیه
  5. سخن پایانی

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه
مهاجرت به ترکیه

ترکیه کشور مهاجرپذیری است و می توان گفت از سراسر دنیا مهاجر و گردشگر جذب می کند. ترکیه وضعیت اقتصادی بسیار مطلوبی دارد. علاوه بر این بازار کار خوبی دارد. بنابراین بسیاری از افراد با هدف کسب درآمد بیشتر به این کشور مهاجرت می کنند.

البته سطح بالای کیفیت زندگی و وجود مراکز گردشگری زیاد نیز تاثیر زیادی در مهاجر پذیر بودن این کشور دارد. افراد با هدف ها و روش های مختلفی با توجه به شرایط خود اقدام به اخذ اقامت ترکیه می کنند.

 جمعیت مهاجران ایرانی در ترکیه بسیار بالا است که دلیل اصلی آن را می توان همسایگی ترکیه با ایران دانست. ایرانیان بدون اخذ ویزا می توانند به بیشتر کشورهای ترکیه سفر کنند.

 اما چون مهاجرت به کشور ترکیه مزایای بیشتری نسبت به سایر کشورهای ایران دارد، متقاضیان مهاجرت کشور ترکیه را برای زندگی و کار انتخاب می کنند. بسیاری از ایرانیان تصور می کنند با مهاجرت به ترکیه یک زندگی رویایی را آغاز می کنند و از درآمد بسیار بالایی بهره مند می شوند.

اما حقیقت این است که مهاجرت به هر کشوری از جمله ترکیه مشکلات و معایب خاص خود را دارد. مهاجرت به یک کشور بدون کسب اطلاعات در خصوص مزایا و معایب آن کشور، سبب می شود متقاضی از مهاجرت خود دلسرد و ناامید گردد.

مواجه شدن با شرایطی که طبق انتظارات نباشد سبب می شود متقاضی به ناچار به کشور دیگری سفر کند. در ادامه مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان را مورد بررسی قرار می دهیم تا با آگاهی بیشتری اقدام به مهاجرت به این کشور نمایید تا بتوانید تصمیم گیری بهتری برای مهاجرت داشته باشید یا به فکر رفع مشکلات و کنار آمدن با آن ها باشید.

درباره کشور ترکیه

درباره کشور ترکیه
درباره کشور ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه است و به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته در دنیا شناخته شده است. پایتخت کشور ترکیه آنکارا است و بزرگ ترین شهر این کشور استانبول می باشد که یکی از شهرهای رویایی دنیا می باشد.

مساحت این کشور برابر 814 کیلومتر می باشد. بخشی از ترکیه در قاره آسیا و بخش دیگر آن جزء قاره اروپا محسوب می شود که در واقع یک پل ارتباطی قوی بین این دو قاره می باشد.

ترکیه مناطق گردشگری و شگفت انگیز بسیاری دارد و در تمام فصول سال گردشگران بسیاری از سراسر جهان دارد. دولت ترکیه بخش زیادی از درآمد خود را از راه گردشگری به دست می آورد.

ترکیه از سه طرف به دریا متصل است که این موضوع سبب شده است منابع دریایی بسیاری داشته باشد. دریای سیاه در سمت شمال، دریای مدیترانه در سمت جنوب و دریای اژه در سمت غرب کشور ترکیه واقع شده اند.

همسایگان ترکیه شامل کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، یونان، بلغارستان، سوریه و عراق می باشد.

مشاوره مهاجرت به ترکیه شما را با تجربیات مهاجرت به ترکیه و معایب زندگی در ترکیه آشنا می کند.

مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان 

مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان
مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان

همانطور که بیان شد زندگی و اشتغال در ترکیه مزایای زیادی دارد اما در کنار آن معایب و مشکلاتی به خصوص برای ایرانیان نیز دارد.

متقاضیان ایرانی قبل از انجام امور مهاجرتی خود لازم است با مشکلات زندگی در این کشور آشنا شوند و تا حد امکان آن ها را بطرف نمایند. در ادامه به معایب و مشکلات زندگی در ترکیه اشاره خواهیم داشت.

لازم است بدانید موارد ذکر شده در این بخش صرفا برای همه افراد یک مشکل نیست و برای برخی از افراد موضوعی حل شده محسوب می شود.

از جمله مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسلط بر زبان ترکی:

در کشور ترکیه مسلط بودن بر زبان انگلیسی چندان به دردتان نمی خورد. زیرا مردم ترکیه به زبان ترکی صحبت می کنند و مهاجرانی که به این زبان مسلط نباشند، مشکلات زیادی خواهند داشت. برای برقراری رابطه اجتماعی، پیدا کردن کار، انجام امور اداری و … باید به زبان ترکی مسلط باشید.

مردم کشور ترکیه روی زبان اصلی خود یعنی ترکی تعصب زیادی دارند و تمایلی ندارند که با مهاجران با زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری صحبت کنند. تنها در برخی از شرکت های بین المللی در ترکیه زبان انگلیسی مرسوم است.

برخی از مهاجران تصور می کنند با ورود به ترکیه و پس از گذشت چند ماه به مرور به زبان ترکی مسلط می شوند. اما حقیقت این است که زبان ترکی یکی از زبان های سخت است و یادگیری آن بیشتر از چند ماه طول می کشد.

کلاهبرداری:

در ترکیه افراد سودجوی زیادی هستند که از طریق روش های مختلف کلاهبرداری انجام می دهند و پول مهاجران را به جیب می زنند. بسیاری از افراد ایرانی در ترکیه گرفتار چنین کلاهبرداری هایی شده اند و پول های زیادی از دست داده اند.

 متاسفانه برخی از مهاجران به دلیل عدم آگاهی از مسائل حقوقی ترکیه به دام کلاهبرداران می افتند و سرمایه شان را از دست می دهند.

از این رو توصیه می شود افرادی که با مسائل حقوقی ترکیه آشنا نیستند یا در ترکیه دوست و آشنایی ندارند، از کارشناسان موسسه های مهاجرتی کمک بگیرند و در راستای هر اقدامی مشاوره اخذ نمایند.

لطفا از پست راحت ترین راه مهاجرت به هلند دیدن کنید.

هزینه های بالای زندگی:

هزینه های بالای زندگی
هزینه های بالای زندگی

قیمت و هزینه های بالای زندگی برای افرادی که با سرمایه و درآمد پایین به کشور ترکیه مهاجرت می کنند، یک مشکل بزرگ محسوب می شود. معمولا خوراک، پوشاک و بنزین در ترکیه هزینه های زیادی را برای مهاجران در بر دارد.

بنابراین افرادی که پشتوانه مالی ندارند با محدودیت های زیادی در زندگی مواجه خواهند شد. افرادی که در ترکیه زندگی می کنند باید سالانه هزینه های زیادی را برای بنزین و قبوض پرداخت نمایند. البته منطقه محل زندگی نیز تاثیر زیادی بر هزینه های کلی زندگی دارد.

با این حال زندگی در حاشیه شهرها نیز مشکلات خاص خود را در بر خواهد داشت. لازم به ذکر است اقامت در شهرهای کوچک تر هزینه ها و مشکلات کمتری را در پی خواهد داشت.

عدم آشنایی با قوانین ترکیه:

مشکلی که مهاجران همواره با آن دست و پنجه نرم می کنند، عدم آشنایی با مسائل حقوقی و قوانین کشور ترکیه است. این موضوع سبب سردرگمی مهاجران می شود و سبب تاخیر در انجام امور اداری آن ها می شود.

علاوه بر این عدم آشنایی با قوانین سبب ایجاد مشکلات حقوقی برای آن ها می شود. چنین موضوعاتی باعث می شود مهاجران مشمول پرداخت جریمه های سنگین نقدی شوند و سرمایه خود را از دست بدهند.

پیشنهاد می کنیم از پست راحت ترین کشور برای ویزای شینگن ۲۰۲۲ دیدن کنید.

افسردگی ناشی از مهاجرت:

افسردگی ناشی از مهاجرت موضوعی است که در همه جای دنیا وجود دارد. برخی از افراد بعد از چند ماه اقامت در کشور ترکیه، افسردگی ناشی از دوری از وطن و خانواده و دوستان را تجربه می کنند.

گاهی این افسردگی و در واقع دلتنگی تا جایی ادامه می یابد که فرد مجبور به بازگشت به کشور خود می شود.

عدم آشنایی با امور اداری اقامت:

عدم آشنایی مهاجران با امور اداری اقامتی گاهی دردسر ساز می شود. به طوری که فرد خارجی مجبور به پرداخت جریمه های سنگین می گردد. در گذشته دولت ترکیه برای افراد ایرانی به راحتی اقامت صادر می کرد.

 اما امروزه متقاضیان باید مراحل اداری پیچیده ای را طی کنند. با توجه به این که برای ورود به ترکیه نیازی به ویزا نیست، برخی از افراد اقامت طولانی مدت در ترکیه خواهند داشت که در زمان بازگشت به وطن مشمول جریمه های سنگین می شوند.

زیرا برای اقامت طولانی مدت باید مجوز اخذ شود که بسیاری از افراد با این قانون آشنا نیستند.

شلوغی و ترافیک خیابان ها:

شلوغی و ترافیک خیابان ها
شلوغی و ترافیک خیابان ها

در ترکیه به خصوص شهرهای بزرگ آن شاهد ترافیک های سنگین خواهید بود. در استانبول و آنکارا اغلب ترافیک های آزاردهنده و طاقت فرسا به وجود می آید که زندگی را برای مهاجران سخت می کند.

 این در حالی است که خیابان های اصلی شهرها به خصوص در مراکز خرید نیز بسیار شلوغ می شود و عبور و مرور عابران پیاده سخت می گردد.

علاوه بر این مردم در ترکیه به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام نمی گذارند و اغلب با راننده تاکسی های پرخاشگر روبه رو می شوید. البته این موضوع برای افرادی که ترافیک های سنگین شهر تهران را تجربه کرده اند چندان مشکل بزرگی نیست.

پیدا کردن شغل در ترکیه:

پیدا کردن شغل در ترکیه یکی از موضوعات مهم و دغدغه های اصلی مهاجران است. زیرا ارتباط مستقیم با اخذ اقامت یا عدم اخذ اقامت آن ها دارد. در واقع این شغل و منبع درآمد افراد است که یک زندگی مرفه را در ترکیه برای مهاجران فراهم می کند.

بنابراین اگر اکثر مهاجران شغل مورد نظر با درآمد متعادل را به دست نیاورند، برنامه مهاجرتی آن ها کنسل خواهد شد.

لازم است بدانید که ارگان های دولتی در ترکیه به هیچ وجه افراد خارجی را استخدام نمی کنند. مگر این که فرد خارجی مهارت و ویژگی خاصی داشته باشد. بنابراین یا باید به فکر استخدام در شرکت های خصوصی باشید یا این که با سرمایه گذاری شخصی یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید.

نرخ بیکاری در کشور ترکیه حدود 3/10 % می باشد.

بنابراین پیدا کردن کار برای متقاضیان ایرانی که پشتوانه مالی ندارند یا این که در ترکیه دوست و آشنایی ندارند تا برای آن ها شغلی پیدا کند، کمی سخت و زمان بر است.

در صورتی که در حرفه خود تخصص و مهارت بالای و رزومه کاری پرباری داشته باشید، شانس بیشتری برای پیدا کردن یک شغل ایده آل با درآمد بالا خواهید داشت. راه اندازی یک شرکت یا بیزینس تجاری نیز ایده بسیار خوبی برای سودآوری بالا می باشد که البته نیازمند اخذ مجوزهای لازم از دولت ترکیه است.

بالا بودن نرخ مالیات:

متاسفانه در ترکیه هر شغلی که داشته باشید باید مالیات زیادی را به دولت پرداخت نمایید. این می تواند یکی از مشکلات بزرگ برای همه ی مهاجران باشد. مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده در این کشور بالا است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله کدام کشور اروپایی ویزای توریستی میدهد را مطالعه کنید.

دیگر مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان

دیگر مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان
دیگر مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان

از دیگر مشکلات ریز و درشت در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم امنیت مالی
  • رفتار غیر عادی برخی از شهروندان
  • رفتار تند و پرخاشگر برخی از تاکسی ها
  • وجود فیلترینگ خارجی
  • کمتر بدون ارزش لیر نسبت به دلار
  • ساعت کاری بالا
  • سیستم قضایی ضعیف

روش های مهاجرت به ترکیه

روش های مهاجرت به ترکیه
روش های مهاجرت به ترکیه

افراد با توجه به اهداف خود از روش های مختلفی اقدام به اخذ مجوز اقامت از اداره مهاجرتی ترکیه می کنند. روش های مهاجرت به ترکیه شامل موارد زیر می باشد:

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک:

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک
مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

از جمله قوانین مهاجرتی کشور ترکیه این است که افراد خارجی با خرید ملک در این کشور می توانند ویزای 1 ساله ترکیه را اخذ نمایند. امکان تبدیل اقامت موقت از طریق خرید ملک به اقامت دائم و اخذ شهروندی وجود دارد.

 اما تبدیل آن مراحل سخت و پیچیده ای دارد. با این حال افراد خارجی که در ترکیه ملک خریداری می کنند به سوددهی بالایی می رسند.

مهاجرت به ترکیه از روش تحصیلی:

مهاجرت به ترکیه از روش تحصیل یکی از راه های آسان برای مهاجرت به این کشور می باشد. کشور ترکیه مراکز آموزشی معتبر با بهترین کیفیت آموزشی را دارد که افراد ایرانی با اخذ پذیرش از مدارس و دانشگاه ها می توانند برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند. افراد خارجی می توانند در دانشگاه های ترکیه به صورت رایگان تحصیل کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار:

ویزای کار ترکیه بیشترین متقاضی را میان انواع ویزای ترکیه دارد. متقاضیان جهت اخذ ویزای کار ترکیه باید شرایط کاریابی و انجام کار را داشته باشند.

 افرادی که تسلط کاملی بر زبان ترکی دارند و رزومه کاری آن ها قوی است، شانس بیشتری برای اخذ ویزای کاری ترکیه دارند. اقامت از طریق کار در ترکیه 1 ساله است که امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری:

سرمایه گذاری نیز یکی از روش های آسان برای اخذ اقامت ترکیه می باشد. دولت ترکیه از سرمایه گذاران خارجی به شدت استقبال می کند و برای جذب آن ها بعد از 5 سال سرمایه گذاری، به آن ها اقامت دائم می دهد.

 این در حالی است که سرمایه گذاری در این کشور بسیار سودآور نیز خواهد بود.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج:

امکان اخذ اقامت دائم از طریق ازدواج با یک تبعه ترکیه ای یا فردی که دارای پاسپورت ترکیه است، وجود دارد. افرادی که از طریق ازدواج صوری اقدام به اخذ ویزای ترکیه می کنند، مشمول پرداخت جریمه های سنگین خواهند شد.

مهاجرت از طریق پناهندگی:

برخی از افراد تصور می کنند از طریق پناهندگی می توانند اقامت کشور ترکیه را اخذ نمایند. اما لازم به ذکر است که طبق مفاد کنوانسیون ژنو تنها پناهندگان کشورهای عضو شورای اروپا به دلایل سیاسی، جنگ، عقیدتی، مذهبی و … که امنیت جانی ندارند، مورد حمایت دولت ترکیه قرار می گیرند و می توانند اقامت این کشور را اخذ نمایند.

سخن پایانی:

افراد ایرانی که متقاضی مهاجرت به ترکیه هستند باید حتما تمام جوانب زندگی در ترکیه را مورد بررسی قرار دهند و با اطلاعات کامل از این کشور بار چمدان خود را ببندند.

در غیر این صورت با مشکلات غیر منتظره ای در این کشور روبه رو می شوند که زندگی و اقامت را در این کشور برای آن ها سخت می کند.

توصیه می شود در رابطه با مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان با کارشناسان مهاجرتی مشورت نمایید تا با آگاهی کامل به ترکیه مهاجرت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *